Comisia Europeană pregătește noi standarde de comercializare a produselor agroalimentare, a anunțat europarlamentarul Daniel Buda pe rețelele sociale.
Potrivit acestuia, prin noile standarde de comercializare aplicabile unui număr de produse agroalimentare, Comisia și-a propus să ajute consumatorii să facă alegeri mai informate pentru o dietă mai sănătoasă și să contribuie la prevenirea risipei de alimente.
Astfel, în ceea ce privește etichetarea originii, au fost propuse norme mai clare și obligatorii de etichetare a originii pentru miere, nuci și fructe uscate, banane maturate, precum și pentru fructe și legume prelucrate și tăiate (cum ar fi frunzele de salată ambalate). De asemenea, noile standarde de comercializare prevăd că țara sau țările de origine în cazul amestecurilor va trebui să apară pe etichetă, sporind astfel transparența pentru consumatori.
În legătură cu deșeurile alimentare, Comisia propune să fie exceptate de la respectarea anumitor standarde de comercializare acele fructe și legume cu defecte externe, dar încă adecvate pentru consum, vândute la nivel local și direct de către producători către consumatori.
În privința ambalajelor, produsele destinate donării pot fi exceptate de la principalele cerințe de etichetare. În viziunea executivului european, acest lucru va reduce birocrația și etichetele și, prin urmare, va facilita implicarea operatorilor în donații.
Referitor la sucurile de fructe, noile standarde de comercializare vor permite ca acestea să poarte mențiunea „fără zaharuri adăugate”, pentru a clarifica faptul că, spre deosebire de nectarurile de fructe, sucurile de fructe nu pot conține, prin definiție, zaharuri adăugate – o caracteristică de care majoritatea consumatorilor nu sunt conștienți.
De asemenea, prin noile standarde de comercializare, conținutul de fructe din gemuri și marmelade va crește, de la 350 de grame, la minimum 450 de grame (550 de grame pentru calitate în plus) pe kilogram de produs finit. Astfel, odată cu creșterea conținutului de fructe la nivel global, consumatorilor li s-ar oferi un produs cu mai puține zaharuri libere și mai multe fructe decât primesc în prezent.
Și ouăle sunt vizate de noile standarde de comercializare propuse de Comisia Europeană. Potrivit acestora, panourile solare pot fi utilizate acum în zonele exterioare utilizate în sistemele de producție cu rază liberă de acțiune pentru ouă. Acest lucru va stimula o mai mare aprovizionare cu energie din surse regenerabile. Marcarea ouălor s-ar face, de asemenea, direct la fermă, ceea ce va îmbunătăți trasabilitatea.
Potrivit europarlamentarului Daniel Buda, standardele de comercializare ale Uniunii Europene sunt concepute pentru a se asigura un nivel ridicat al calității produselor agroalimentare, protejarea consumatorilor, dar și un anumit grad de coerență pe piața UE.
„Propunerile actuale vor garanta că, în conformitate cu strategia «De la fermă la consummator» și cu obiectivele de dezvoltare durabilă ale ONU, standardele de comercializare pot contribui la promovarea și adoptarea de produse durabile, abordând în același timp noile nevoi ale consumatorilor și ale operatorilor”, mai scrie Daniel Buda pe pagina sa de Facebook.