Nautul, un aliment delicios si cu numeroase beneficii pentru sanatate

55

Foarte sățios și energetic, năutul este un aliment bogat în fibre, cu efecte benefice organismului în combaterea constipației, în prevenirea arteriosclerozei, în scăderea nivelului de colesterol din sânge, în sarcină (cantitatea mare de folați ajută fătul să se dezvolte armonios din punct de vedere mental, prevenind defectele sistemului nervos).

Năutul conține  fibrele, lipidele , substanțe azotate, amidon, zaharuri, vitamina C și complexul de vitamina B, folați, săruri minerale: fosfor, potasiu, magneziu, calciu, sodiu, siliciu, fier (6, 24 mg /100 g, de trei ori mai mult decât conține carnea), arsenic, asparagină și zinc.  Năutul are rol important  în reducerea riscului unor serii de boli cronice, cum ar fi bolile de inima, diabet şi cancer, poate fi consumat conservat, prăjit, uscat, rece, cald. Se folosește ca şi substitut de cafea din secolul XVIII.

Cele mai cunoscute tipuri de năut sunt:

Năutul Desi – Este printre cele mai importante culturi agricole din India, boabele sunt mici, cu exteriorul  închis la culoare şi miez galben, seamănă cu cele de năut sălbatic din Sud-Estul Turciei. Are indicele glicemic mai mic.

Năutul  Kabuli – Se presupune că Afganistanul este de proveniență al acestui tip de năut. Boabele sale sunt mai mari, mai lucioase şi mai deschise la culoare. Se cultivă, cu preponderență, nu doar în Afganistan, ci şi în Sudul Europei, Africa de Nord şi Chile.

Năutul verde – Boabele de năut verde sunt cele culese de timpuriu de pe vrej, curățate  şi  congelate imediat. Prin acest procedeu, boaba păstrează culoarea vie şi umiditatea. La decongelare, boabele nu  necesită rehidratare.

Năutul negru – Boabele năutului negru – numite și chana dal  –  sunt printre cele mai apreciate ingrediente din bucătaria indiană. Au culoarea foarte închisă pentru că înainte de a le folosi, indienii le usucă la soare, până devine o culoare ruginie.

Preparate din năut:

Humus clasic: 1 bol de năut + 1/3 bol pastă de susan + 2 linguri de ulei de măsline + 2 linguri de suc de lămâie + 1 căţel de usturoi

Humus grecesc: 1 bol de năut + ½ cană de brânză feta măcinată + câteva frunze de spanac + 1 linguriţă de chimion

Humus picant: 1 bol de fasole neagră + 1 ardei iute + 2 linguri de suc de lime + câteva frunze de coriandru + 1 linguriţă de chimion

Humus pesto: 1 bol de năut + 1/3 pastă de susan + 2 linguri de sos pesto + 2 linguri de suc de lămâie + 1 linguriţă de parmezan dat pe răzătoare

Guaca – humus: 1 bol de năut + 1 avocado + 1 ardei iute verde + câteva frunze de coriandru + 2 linguri de suc de lime

Humus italian: 1 bol de năut + câteva roşii tocate + 2 linguri de ulei de măsline + 2 linguri de suc de lămâie + 1 lingură de oregano uscat

Humus cu ierburi verzi: 1 bol de năut + busuioc + părunjel + tarhon + 2 linguri de ulei de măsline

Citește și

Comentariile sunt închise

Utilizăm cookie-uri pentru a vă asigura cea mai bună experiență pe site-ul nostru. Dacă veți continua să utilizați acest site, trebuie să vă exprimați acordul asupra acestui lucru. Accept Citeste mai mult