22 aprilie 2021 - 23:01

Alegerea de alimente sănătoase și durabile va fi susținută printr-un un model obligatoriu armonizat de etichetare nutrițională

În condițiile în care fenomenul de dezinformare ecologică sau greenwashing a luat amploare, fapt constatat de Comisia Europeană (CE) și de autoritățile naționale de protecție a consumatorilor, Executivul de la Bruxelles va înainta un model obligatoriu armonizat de etichetare nutrițională pe partea frontală a ambalajelor produselor alimentare.

Încălcările normativelor europene în materie de protecție a consumatorilor pe piețele online prin dezinformarea ecologică sau greenwashing, depistate ca urmare a unei verificări minuțioase a site-urilor web, au fost analizate și publicate într-un document postat joi, 28 ianuarie 2021, de Comisia Europeană (CE) și autoritățile naționale de protecție a consumatorilor.

În premieră, anul acesta, verificarea autorităților s-a axat pe dezinformarea ecologică, denumită şi „greenwashing”, practică prin care întreprinderile susțin că fac mai mult pentru mediu decât fac în realitate. În cadrul acestei verificări minuțioase s-a analizat folosirea mențiunii „ecologic” în diverse sectoare de activitate, cum ar fi confecțiile, produsele cosmetice și echipamentele de uz casnic și altele.

Amploarea dezinformării ecologice ar fi crescut, conform informării CE, pe fondul tendinței consumatorilor de a alege produse ecologice.

„Din ce în ce mai multe persoane doresc să trăiască ecologic și, în acest context, felicit întreprinderile care se străduiesc să ofere produse sau servicii ecologice. Există însă și comercianți lipsiţi de scrupule, care încearcă să păcălească consumatorii recurgând la cu afirmații vagi, false sau exagerate. Comisia se angajează pe deplin să creeze condiții astfel încât consumatorii să poată face alegeri informate în contextul tranziției verzi și să nu mai cadă victime dezinformării ecologice. Aceasta este chiar una dintre principalele priorități ale Noii agende pentru consumatori, pe care am adoptat-o toamna trecută”, a afirmat Didier Reynders, comisarul pentru justiție.

„Afirmaţiile ar putea fi false sau înşelătoare”

Ca urmare a evaluărilor globale întreprinde de CE și de autoritățile de protecție a consumatorilor s-a constatat că în 42% din cazuri au existat motive să se creadă că afirmații de ordin vag și general vehiculate de comercianți ar putea fi false sau înşelătoare şi, prin urmare, că ar putea constitui o practică comercială neloială în temeiul Directivei privind practicile comerciale neloiale.

După o verificare mai amplă, autoritățile citate s-au oprit asupra unui număr de 344 de afirmații aparent îndoielnice, pe care le-au analizat în detaliu. Ca atare, acestea au constatat că, în mai mult de jumătate din cazuri, comerciantul nu a furnizat suficiente informații, astfel încât consumatorii să poată aprecia exactitatea afirmațiilor, în 37% din cazuri s-au folosit afirmații vagi și generale, cum ar fi „eco-responsabil”, „ecologic”, „durabil”, care urmăreau să le ofere consumatorilor impresia nefondată că un produs nu are impact negativ asupra mediului.

În plus, în 59% din cazuri, comerciantul nu a furnizat dovezi ușor de verificat în sprijinul afirmației făcute.

Ca atare, autoritățile naționale vor contacta societățile în cauză și le vor prezenta problemele identificate pentru ca acestea să le remedieze, după caz.

„Concluziile acestei verificări minuţioase vor fi luate în considerare în evaluarea impactului care urmează să fie pregătită pentru noua propunere legislativă de responsabilizare a consumatorilor în tranziţia verde, anunţată în Noua agendă pentru consumatori”, promite Executivul european.

Model obligatoriu armonizat de etichetare nutrițională

Ca parte a strategiei sale „De la fermă la consumator”, CE va propune un model obligatoriu, armonizat, de etichetare nutrițională, pe partea frontală a ambalajelor produselor alimentare, astfel încât consumatorii să aleagă în cunoştinţă de cauză alimente sănătoase şi durabile.

Pentru unele aparate de uz casnic, eticheta energetică a UE oferă deja o indicaţie clară şi simplă a eficienţei energetice a produselor, ceea ce ajută consumatorii să facă economii la factura de energie şi reduce în acelaşi timp emisiile de gaze cu efect de seră în întreaga UE.

Potrivit unei recente anchete de monitorizare a pieţei de consum, 78% din consumatori au considerat că impactul probabil asupra mediului al aparatelor de uz casnic este un criteriu foarte important sau destul de important atunci când aleg un produs.