15 iunie 2021 - 06:41

Fondurile europene pentru fermieri, BLOCATE de birocrația excesivă

Fondurile europene reprezintă una dintre cele mai mari șanse de dezvoltare ale agriculturii românești. De multe ori, însă, agricultorii se plâng că sunt împiedicați să obțină aceste finanțări, din cauza birocrației excesive și a condițiilor imposibil de îndeplinit. Nu doar o dată, de pildă, fermierii ne-au spus că au trebuit să aștepte ani de zile după aprobări pentru a realiza un proiect pentru irigații; situații similare am întâlnit și în cazul submăsurii 8.1, dedicată creării de suprafețe împădurite.

În emisiunea ”Agricultura la Raport”, deputatul Adrian Alda a vorbit despre problema birocrației excesive în contextul accesării fondurilor europene.

”În primul rând, pentru a se dezvolta, satul românesc are nevoie de tineri. Pentru a atrage tinerii la țară, este nevoie să-i stimulezi, și există un procedeu foarte bun de a-i stimula prin fondurile europene. Problema este însă birocrația. M-am lovit de foarte multă birocrație. Dacă vorbim de fermele de subzistență, ai ca parteneri oameni simpli, fără studii. Nu este normal să-i trimiți după avize la DSP, DSVSA, Agenția de Mediu, Garda de Mediu și așa mai departe”, a subliniat Alda.

Potrivit deputatului de Arad, componenta pentru diaspora din submăsura 6.1, dedicată tinerilor fermieri, nu a avut succes tocmai din cauza condițiilor imposibil de realizat care le-au fost impuse potențialilor beneficiari.

”Submăsura 6.1 pentru diaspora n-a avut succes din cauza condițiilor impuse. Suntem în luna mai, nu avem fișa măsurii, nu avem ghiduri, fermierii nu știu spre ce să se îndrepte. Prima condiție ca să fii beneficiar de fonduri europene este să fii eligibil. Apoi trebuie să fii și finanțat. Trebuie să-ți faci un punctaj cât mai bun pentru a putea fi și finanțat. Încă nu se știu condiții. (…) Pierdem timp și e foarte greu.

Vă dau un exemplu. Pentru un proiect pe 6.1, instalarea tânărului fermier, poți să preiei maxim trei exploatații, 5 puncte fiecare, pentru a avea un punctaj cât mai mare. Trebuie depus la dosar, de la cedent, copie după registrul agricol și extras de la registrul agricol. Nu e suficient extrasul, iar funcționarul de la primărie să-și asume ce a scris în extras? Pentru ce să mai pui încă 20-30 de pagini? Multă muncă pentru funcționarul de la primărie, multă muncă pentru consultant; ar trebui să fie un pic mai gândite aceste lucruri”, a mai spus Adrian Alda.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.