PAC anunță vremuri tulburi și în 2022

După un 2021 plin de acțiuni, care a ținut sectorul agroalimentar ocupat cu ultimele prăbușiri ale reformei Politicii Agricole Comune (PAC), mai sunt în așteptare câteva dosare cruciale pentru 2022, de la adoptarea planurilor strategice naționale, până la revizuirea planurilor strategice naționale. Însă obstacolul-cheie îl reprezintă Directiva privind utilizarea durabilă a pesticidelor (SUD).

Da, PAC a fost încheiată în 2021 – dar asta nu înseamnă că nu va urma mai multă dramă în privința agriculturii comunitare.

Ochii se îndreaptă acum de la Bruxelles către statele membre individuale, în timp ce își prezintă planurile strategice naționale care stabilesc modul în care intenționează să îndeplinească cele nouă obiective ale PAC la nivelul UE. Aceste planuri naționale sunt principalul vehicul al schimbării, adică principalele modalități prin care vor fi atinse obiectivele Green Deal.

Statele membre au avut termen până la sfârșitul anului 2021 să își prezinte planurile Comisiei spre aprobare. Cu toate acestea, o treime din cele 27 de țări UE – inclusiv Germania și Belgia – au depășit termenul oficial.

Vorbind la un eveniment recent, directorul general adjunct al DG AGRI, Tassos Haniotis, a spus că acest proces nu ar trebui, sperăm, să dureze mai mult de trei luni, verdictul Comisiei urmând să vină în aprilie, dar a acordat un termen limită strict la sfârșitul verii pentru feedback, în funcție de calitatea planurilor depuse.

Pesticidele: pe ordinea de zi

Un obiectiv-cheie al anului viitor va fi revizuirea Directivei privind utilizarea durabilă a pesticidelor (SUD), adoptată în 2009.

SUD își propune să reducă riscurile și impactul utilizării pesticidelor asupra sănătății umane și asupra mediului. Cu toate acestea, a fost criticat din cauza implementării proaste în majoritatea statelor membre.

După cum se subliniază în politica alimentară emblematică a CE, strategia Farm to Fork, Comisia își propune să revizuiască directiva pentru a o aduce în conformitate cu obiectivele Pactului ecologic european, astfel încât să îndeplinească obiectivul de reducere a utilizării de pesticide la jumătate.

Adoptarea revizuirii este prevăzută pentru luna martie a anului viitor.

Un alt dosar sensibil când vine vorba de produsele de protecție a plantelor este procesul de reînnoire pentru glifosat, lansat la sfârșitul anului 2019. Actuala aprobare urmează să expire în decembrie 2022.

Reînnoirea rămâne foarte controversată, deoarece opiniile diferă asupra impactului glifosatului asupra sănătății și asupra mediului.

Atât Autoritatea Europeană pentru Siguranța Alimentelor (EFSA), cât și Agenția Europeană pentru Produse Chimice (ECHA) iau în considerare acum reînnoirea aprobării lor, grupurile lor de evaluare urmând să își prezinte în curând punctul de vedere cu privire la riscurile pentru sănătate ale glifosatului.

O opinie privind clasificarea glifosatului care urmează să fie elaborată de ECHA „va fi folosită de EFSA și de reprezentanții autorităților competente ale statelor membre ale UE pentru a finaliza evaluarea inter pares în privința riscului reprezentat de pesticide”, a declarat un purtător de cuvânt al EFSA pentru EURACTIV.

Acest lucru este de așteptat să se întâmple în a doua jumătate a anului 2022, au confirmat aceștia.

Certificare carbon și editare genetică

Propunerea unui cadru de reglementare pentru certificarea eliminării carbonului va fi, de asemenea, o prioritate cheie a anului 2022, îndeplinind promisiunile făcute în pachetul Fit for 55 recent publicat.

Propunerile legislative incluse în pachet au scopul de a extinde eliminarea carbonului din atmosferă atât prin soluții bazate pe natură, cât și prin soluții tehnologice.

Având în vedere că Comisia a alocat o nouă abordare a eliminării carbonului în agricultură pentru a contribui la creșterea ambiției climatice a Europei, acest lucru ar putea avea efecte ample în lumea agriculturii.

Adoptarea acestui cadru de reglementare este prevăzută pentru al treilea trimestru al anului 2022.

Dezbaterea asupra chestiunii controversate a editării genetice va continua să se aprindă pe tot parcursul anului, pe măsură ce Comisia lucrează la propunerea sa de cadru legal pe această temă.

Editarea genelor în agricultura UE a ocupat centrul atenției, de când Curtea Europeană de Justiție din 2018 a decis că organismele obținute prin tehnici de ameliorare a plantelor prin mutageneză sunt OMG-uri și ar trebui, în principiu, să intre sub incidența Directivei OMG-urilor.

Comisia Europeană revizuiește în prezent normele UE în materie de tehnologie după publicarea unui studiu recent privind noile tehnici genomice, care a concluzionat că actualul cadru legal al UE privind OMG-urile este insuficient, dar există semne că executivul UE este din ce în ce mai în favoarea acestei tehnologii.

Consultarea publică pe această temă va fi lansată în al doilea trimestru al anului 2022, urmată de adoptarea propunerii Comisiei planificată pentru al doilea trimestru al anului 2023.

Politica promoțională și indicațiile geografice

Politica UE de promovare a produselor agroalimentare, stabilită printr-un regulament din 2014, constă în campanii care vizează creșterea competitivității sectorului agricol al UE atât pe piața unică, cât și în țările terțe.

Promovarea produselor agroalimentare și a sistemelor de calitate eligibile pentru sprijin este finanțată de Comisie prin programe de lucru anuale adoptate după consultarea părților interesate.

Această politică de promovare este în prezent în curs de revizuire, iar faza de consultare publică cu părțile interesate a fost lansată la începutul anului 2021.

Inițial, Comisia era așteptată să vină cu o propunere de revizuire a schemei actuale în al patrulea trimestru al anului 2021, dar aceasta a fost amânată în 2022.

De asemenea, este de așteptat și o revizuire a politicii privind indicațiile geografice (IG), în încercarea de a le spori potențialul și de a contribui la noua politică alimentară a UE.

Deși inițial era prevăzută pentru sfârșitul anului 2021, revizuirea este planificată să fie publicată în primul trimestru al anului 2022.

Există tot mai multe speculații la Bruxelles care consideră mai multe temeiuri pentru o implicare a Oficiului de proprietate intelectuală al UE (EUIPO) în tratarea IG-urilor, DG AGRI a Comisiei care își externalizează unele dintre competențele în această chestiune.

Viața este pe cale să devină mult mai grea pentru comerțul agricol Regatul Unit-UE începând cu 1 ianuarie, când comercianții din agricultură vor fi loviți de întreaga forță a regulilor și reglementărilor Brexit.

Departamentul de venituri și vamă al Marii Britanii (HMRC) va solicita ca toate mărfurile să fie preconsiliate începând cu 1 ianuarie 2022. În termeni simpli, aceasta înseamnă o grămadă de documente suplimentare pentru companiile agroalimentare.

Unele sectoare, precum sectorul vitivinicol, sunt deja supuse acestor cerințe suplimentare de luni de zile și au emis avertismente cu privire la ceea ce urmează.

„Pur și simplu nu văd cum va merge bine o curbă de învățare atât de abruptă atât pentru furnizori, cât și pentru importatori; industria vinului, așa cum veți vedea de pe rafturile retailerilor, abia se descurcă după 12 luni de Brexit. Lacunele sunt numeroase”, a avertizat pe Twitter Daniel Lamberts, proprietarul unei companii de import de vin.

El a subliniat că întârzierile sunt un lucru pentru vinul neperisabil, dar au consecințe foarte diferite pentru produsele proaspete.

Imaginile folosite sunt pur ilustrative. Unele sunt preluate de pe internet si pot sa nu se identifice cu momentul sau subiectul ori sa nu reflecte exact realitatea articolului.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Cele mai citite articole