Învăţământul profesional dual ar putea rezolva problema forţei de muncă calificate în agricultură, este de părere ministrul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Adrian Oros. Într-o vizită de lucru la un fost liceu agricol din județul Timiș, șeful MADR și-a exprimat susținerea pentru reînființarea acestei unități de învățământ.
”Avem și exemplul altor state europene, unde în cadrul învăţământul tehnic, există acest sistem dual de pregătire, costurile pentru autorități fiind mici, pentru că există parteneriate cu fermierii, cooperativele și asociaţiile din regiune. Aceștia sunt agenţi economici care sunt deja pe piaţă, în economia reală, toţi elevii sau studenţii având oportunitatea de a face practică în acele ferme laboratoare sau fabrici de procesare. O pregătire practică care nu costă nimic sistemul de învăţământ, iar pregătirea teoretică se poate face în şcolile existente, cu profesorii existenți, dar cu revizuirea curriculei”, a subliniat Adrian Oros pe pagina sa de Facebook.
Ministrul a precizat că înființarea unor ferme didactice nu este o soluție bună, pentru că acestea sunt foarte costisitoare și greu de întreținut, însă un parteneriat cu fermierii ar fi mult mai benefic, atât pentru unitățile de învățământ, cât și pentru fermierii care se plâng constant de lipsa forței de muncă.
”Acolo unde liceele doresc să facă aceste parteneriate, noi, Ministerul Agriculturii, venim cu sprijin. (…) Unii elevi pot să rămână fermieri, alții pot să meargă la universitate să continuie studiile. Ieri și azi m-am întâlnit cu fermierii și toți acuză aceeași problemă – lipsa forței de muncă calificată. Nu sunt oameni, tehnicieni, mecanizatori care să facă treabă”, a mai subliniat ministrul Agriculturii.
De altfel, încă de la preluarea mandatului de ministru, Adrian Oros și-a exprimat susținerea pentru învățământul dual.
Ministrul dat și exemplul unui astfel de parteneriat realizat într-o comună din judeţul Mureş, unde au fost înfiinţate două clase de liceu agricol, una pe zona de agricultură şi una de mecanizare.
“Noi, Universitatea de unde provin, am făcut cu Inspectoratul Şcolar din Mureş, cu câteva ferme şi cu Azomureş doua clase de licee agricole, pe zona de agricultură şi de mecanizare ca funcţionează în comuna Rîciu. Este un exemplu, dar se pot face asemenea, nu neapărat licee, în prima fază şcoli profesionale, pentru că există o cerinţă din partea fermierilor şi o cerinţă din partea copiilor de a activa în acest domeniu. Pe de o parte îi asigură o pregătire foarte bună, iar pe de altă parte şi inserţia pe piaţa muncii. Păi, ei de a doua zi sunt angajaţi. De către cine? Exact de către cei care i-au pregătit. Diploma aceea de carton are o acoperire reală. Din păcate, mai ales în zona tehnică, nu îţi oferă întotdeauna nişte competenţe foarte bune”, a precizat Adrian Oros.
✅ Învăţământul profesional dual poate rezolva definitiv problema forţei de muncă calificate în agricultură! Aflat în vizită de lucru în județul Timiș, am vizitat și fostul Liceu Agricol și mi-am arătat sprijinul pentru reînființarea acestei unități de învățământ.Avem și exemplul altor state europene, unde în cadrul învăţământul tehnic, există acest sistem dual de pregătire, costurile pentru autorități fiind mici, pentru că există parteneriate cu fermierii, cooperativele și asociaţiile din regiune. Aceștia sunt agenţi economici care sunt deja pe piaţă, în economia reală, toţi elevii sau studenţii având oportunitatea de a face practică în acele ferme laboratoare sau fabrici de procesare. O pregătire practică care nu costă nimic sistemul de învăţământ, iar pregătirea teoretică se poate face în şcolile existente, cu profesorii existenți, dar cu revizuirea curriculei.Sursa: TeleNova Timișoara#agriculturăPentruRomânia
Publicată de Adrian Oros pe Duminică, 26 iulie 2020