PETRE DAEA IN CONSILIUL AGRIFISH: PLAFONAREA ROMANIEI ESTE DE NEACCEPTAT

52

Permiteți-mi să aduc salutul de bun venit celor doi colegi cărora le urez succes. Julianne mi-ai transmis emoțiile de început ale Președinției, ele sigur au dispărut când Stéphane Travert       mi-a spus că s-a încheiat campionatul mondial și s-a stabilit câștigătorul. Eu vreau să felicit întregul careu de ași, Franța Croația, Belgia și Anglia, cum de altminteri te felicit și pe tine Phil și o voi face de fiecare dată când am posibilitatea pentru viziunea ta, pentru orientările generale și de perspectivă.

Ai pus în mișcare o descătușare a birocrației politicii agricole comune. Decizia este corectă și România o susține însă trebuie să ne ferim să construim pârghii de stimulare a rezistenței birocratice în așa fel încât simplificarea să devină o realitate pe care toți ne-o dorim. Analizând pașii pe care i-am parcurs până acum, putem fi încrezători, însă mai sunt multe de făcut, de aceea România consideră că propunerile înaintate de către Comisie necesită încă îmbunătățiri, care alături de propunerile celorlalte state membre și de interpretarea corectă a lor, să netezească drumul spre o simplificare reală a Politicii Agricole Comune.

Ne regăsim în declarația Germaniei și a Franței. Intervenția ta de astăzi mi-a stimulat încrederea că împreună vom face un lucru bun. În spiritul acesta, România își manifestă interesul și contribuția.

Plafonarea pentru România în planul deciziei generale este de neacceptat, în acest sens, am adus argumente necesare la timpul potrivit. Ea produce greutăți și în procesul de simplificare și subsidiaritate ceea ce reprezintă pentru tema zilei un element în plus de îngrijorare. Având în vedere noul model de realizare de raportare a performanței cu impact semnificativ în programare și implementare, sistemul de monitorizare pentru Fondul FEGA și măsurile de piață, evaluarea performanței anuale, vor crește mult povara administrativă pentru Statele membre și va necesita resurse financiare și umane. Procesul de proiectare, implementare și aprobare a planurilor strategice riscă să întârzie punerea în aplicare a măsurilor, în special acordarea plăților directe către fermieri. Perioada de tranziție este necesară a fi instituită la doi ani.

În ceea ce privește subsidiaritatea, considerăm că există riscul unei aplicări neunitare a PAC, ce poate expune și mai mult statele membre la corecții financiare din partea structurilor de control ale Uniunii Europene. Apreciem intenția Comisiei de a extinde responsabilitatea statelor membre în gestionarea PAC, care permite mai buna adaptare la condițiile specifice fiercărui stat membru, însă o flexibilitate sporită ar putea reprezenta și un prim pas către                            renaționalizarea PAC și o politică agricolă mai puțin comună și de aici și posibilitatea unor mari diferențe în aplicarea PAC în diferite state membre cu posibile denaturări ale pieței. Indicatorii de performanță pentru plățile directe pot deveni o povară suplimentară cu posibile interpretări diferite și care se pot schimba ridicând gradul de relativitate al lor, în lipsa unor norme unitare interpretarea devine relativă, iar subsidiaritatea îndoielnică.

Privind exemplele concrete ale României vom transmite prin aparatul tehnic Președinției propunerile în esența lor, vom fi alături de efortul Austriei pentru Președinție și să ne dorim succes în acest demers extrem de complicat, dar necesar și binemeritat pentru PAC.

Citește și

Cmentariile sunt închise